Vraag je je af of het beter is om een marketeer of een communicatiespecialist in te schakelen? Want marketing en communicatie lijken veel op elkaar, maar er zijn wel degelijk verschillen. In dit artikel kom je erachter wat voor jouw bedrijf of project het beste werkt.
Wat is marketing en communicatie?
Communicatie en marketing worden samengevoegd tot marketingcommunicatie, afgekort marcom. Het doel van marcom is om een bedrijf, merk, product of dienst te promoten door te informeren, te overtuigen en gedrag te beïnvloeden. Alles met één hoofddoel: mensen aankopen te laten doen (of te laten doneren in het geval van ngo’s).
Welke activiteiten vallen onder marketing?
Als je marcom in tweeën splitst, richt marketing zich meer op het begrijpen en analyseren van de markt. Een marketeer doet onderzoek naar hoe een product of dienst het beste kan worden verkocht. Hiervoor verzamelt hij of zij informatie over verschillende aspecten. Wat zijn de behoeften en wensen van (potentiële) klanten? Wat is de beste prijs voor een product? Waar, op welke kanalen, bevindt de doelgroep zich?
Een bekend model binnen marketing is de marketingmix, ofwel de vier P’s: Product, Prijs, Plaats en Promotie. Door die vier elementen van tevoren te onderzoeken en te analyseren, kan een marketeer een marketingstrategie opstellen die de doelgroep het beste kan bereiken.
Die strategie is overigens altijd aanpasbaar; er vinden altijd marktveranderingen plaats of veranderende behoeften bij de doelgroep. Daar moet een marketeer ook op inspelen.
Welke activiteiten vallen onder communicatie?
Communicatie gaat meer om de vormen waarop een bedrijf met de buitenwereld communiceert. Het doel is om boodschappen over te brengen die de perceptie over het bedrijf en het gedrag van de doelgroep beïnvloeden.
Een communicatiestrategie kan zijn gericht op het bouwen en onderhouden van relaties met klanten, werknemers, investeerders en media. Meestal richt communicatie zich meer op de lange termijn dan bij marketing het geval is.
Enkele vormen van communicatie zijn:
- Public Relations (PR). Het doel van PR is om positieve relaties op te bouwen met klanten, medewerkers, investeerders, media, overheid en/of het bredere publiek.
- Interne communicatie, ofwel de communicatie binnen het bedrijf. Tussen medewerkers, teams en managers bijvoorbeeld tijdens verandertrajecten.
- Crisiscommunicatie. Dit is erop gericht om de reputatie van een organisatie of persoon te beschermen, de impact van een crisis te minimaliseren en/of het vertrouwen van belanghebbenden terug te winnen.
- Contentmarketing. Dit is een beetje tricky, want contentmarketing is eigenlijk een combinatie van communicatie en marketing. Het bestaat uit het creëren van waardevolle content (oa blogs, e-books, whitepapers) om de doelgroep te informeren en te betrekken. Maar het doel van de meeste content is om (uiteindelijk) te converteren.
Verschillen tussen marketing en communicatie
Om het overzichtelijker te maken, zie je hieronder drie belangrijke verschillen tussen communicatie en marketing.
1. Verschillen in doelstellingen marketing vs. communicatie
- Marketing is gericht op het verhogen van de verkoop, het marktaandeel en de klanttevredenheid.
- Communicatie is gericht op het onderhouden van relaties met klanten, werknemers, investeerders en media. Het doel is om een positief imago op te bouwen.
2. Verschillen in activiteiten marketeer vs. communicatiespecialist
- Marketing is gericht op het bedenken en maken van advertenties, promoties, marktonderzoek en productlanceringen.
- Communicatie is meer gericht op het samenstellen van communicatiestrategieën en het schrijven van content zoals persberichten, nieuwsbrieven en artikelen.
3. Verschillen in meetbaarheid marketingactiviteiten vs. comms
- Marketingresultaten zijn vaak direct meetbaar met verkoopcijfers, ROI (Return on Investment) en klantacquisitie.
- Communicatieresultaten kunnen lastiger meetbaar zijn. Pageviews, engagement op social media, bezoekersaantallen van de website, SEO-gegevens (via Google Search Console bijvoorbeeld) en merkherkenning kunnen enkele instrumenten zijn om te analyseren hoe groot het bereik is.
Wanneer gebruik je een marketeer?
- Je wilt de markt beter begrijpen, je hebt een concurrentieanalyse nodig en/of bent gericht op productontwikkeling.
- Je hebt een marketingstrategie nodig voor het positioneren van je product in de markt en het bereiken van je doelgroep(en).
- Je wilt verschillende kanalen benutten om je doelgroep te bereiken, maar weet niet goed welke.
- Je hebt hulp nodig met het bepalen van je prijsstrategie, promoties en het maximaliseren van je omzet.
- Je wilt weten of je investeringen (bijvoorbeeld in ads) genoeg winst opleveren.
Wanneer gebruik je een communicatiespecialist?
- Je wilt relaties opbouwen en onderhouden met je klanten, partners en belanghebbenden. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van wekelijkse nieuwsbrieven.
- Je wilt werken aan reputatiemanagement of je wilt je product/dienst promoten in tijdschriften (PR).
- Je hebt hulp nodig bij het opstellen van persberichten, speeches, rapporten, blogposts, boeken, social media posts, etc.
- Je hebt een strategie nodig voor effectieve interne communicatie, zodat (bijvoorbeeld) je medewerkers meegaan met je nieuwe projecten of bedrijfsveranderingen.
- Je hebt hulp nodig met het neerzetten van een sterk merk, storytelling, content creatie en community engagement.
Wanneer gebruik je een marketing communicatiespecialist?
- Je hebt een combinatie nodig van marketingactiviteiten en communicatieactiviteiten.
- Je bent op zoek naar een professional die marketingdoelen kan koppelen aan communicatiestrategieën, en vice versa.
- Je hebt hulp nodig bij het ontwikkelen van een marketingcampagne, contentstrategie en/of reclame-uiting.
- Je wilt werken aan je merkidentiteit, positionering en consistentie in alle communicatiekanalen.
- Je bent op zoek naar een specialist die flexibel is en kan inspelen op veranderingen in de markt of veranderende behoeften bij klanten, zodat je je winst kan behouden of vergroten.
Conclusie: kies je voor marketing, communicatie of marcom?
Zowel een professional in de marketing als een professional in de communicatie richt zich op het optimaal bereiken van de specifieke doelgroep van een bedrijf. Het hangt af van jouw behoeften in welke tak je de beste hulp vindt.
Wil je meer weten en heb je hulp nodig met jouw marketing en/of communicatie? Neem contact op met de marketing- en communicatiespecialisten van Carbonero. Samen versterken we jouw merk!
